Suojele minua! -sarja alkaa


Suojele minua! -ohjelmasarja starttaa YLE Teemalla perjantaina 21.1.2011 klo 19.15.

Suojele minua! sarjassa seikkaillaan virallisen suojelun katvealueella. Sarjassa esiteltävät viisitoista kohdetta, valikoituja osia rakennetusta kulttuuriympäristöstämme,  on nostettu nähtäväksi ohjelmasarjassa 350:n ehdotuksen joukosta.

Nyt alkavaa sarjaa pohjusti viikko sitten nähty dokumentti rakennussuojelun historiasta Suomessa.

” Rakennussuojelun historia näyttää olevan taistelua tuulimyllyjä vastaan. Taistelua, jossa aina ollaan vähän myöhässä. Kun yksi asia saadaan kuntoon, toisaalla rytisee jo…”

Ohjaaja Sari Möttönen aloittaa tarinan 1800 –luvun Porvoosta, jonka elävän polveileva keskiaikainen kaupunkirakenne säästyi täpärästi Engelin suunnittelemalta aikansa muoti-ilmiöltä, viivottimella vedetyltä ruutukaavalta. Sitä seuraa liuta seuraavien aikojen muoti-ilmiöitä: hotelli Kämpin, Turun keskustan, monien teollisuusrakennusten ja monien muiden rakennusten vauhdikas purkaminen, kaupunkien ”modernisointi”.

Yhtäaikaa Suojele minua! -sarjan kanssa alkaa myös uusi keräys rakennetun kulttuuriympäristön kohteista, jotka suomalaisten mielestä ja kaipaavat suojelua.

Arvaatko, mitä aiomme tällä kertaa ehdottaa..?

Ohjelman juontavat kulttuuritoimittaja Minna Joenniemi, muusikko, lauluntekijä Samuli Putro ja arkkitehti Tuomas Toivonen.

 

Lisätietoja sarjan avausjaksosta:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/211-suojele-minua-osa-1
Katso sarjan edellinen jakso YLE Areenassa: http://areena.yle.fi/video/1650695
Suojele minua! Facebookissa:
http://www.facebook.com/group.php?gid=259029821242&v=photos&ref=ts#!/pages/Suojele-minua/1808407886051
Ehdota suojelukohdetta 20.2.2011 mennessä:
http://teema.yle.fi/kilpailut/ehdota-omaa-suojelukohdetta
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s